Geheel te ontwikkelen strook vanaf achterzijde CS helemaal tot aan station Voorburg.
Binckhorst is in ontwikkeling, van een oud binnenstedelijk bedrijventerrein wordt het gebied de komende jaren ontwikkeld tot een hip aantrekkelijk woonwerkgebied in het CID (Central Innovation District). De bereikbaarheid van de Binckhorst vanaf het landelijk snelwegennet is goed maar kwetsbaar, de Rotterdamse baan is een ogenschijnlijke verbetering daarin. Echter de bereikbaarheid van het gebied in de Haagse stedelijke context is ver onder de maat. De Binckhorst is gaandeweg ingesloten geraakt in de infrastructurele ontwikkelingen van het stedelijk weefsel. Diverse barrières (A12, diverse spoorwegen, Rotterdamse baan, de Vliet ) dragen daaraan bij. In deze studie hebben we onderzocht of het mogelijk zou zijn om het spoortracé langs de Utrechtse baan te overkluizen en te ontwikkelen tot een nieuw stuk stad , zodat de stad weer aan elkaar kan worden gehecht en de ontsluiting door, van, en op de Binckhorst kan verbeteren.
Ook meegenomen is de samenvoeging van stations CS en HS en de uitstekende bereikbaarheid van station CS en omgeving. De daar gedane investeringen en ontwikkelingen in het OV-netwerk vragen om een supersnelle verbindingen. De spoorstaven hoeven niet letterlijk tot in elke binnenstad te reiken, alternatief is om de perrons gewoon wat langer te maken met behulp van trottoirs roulant zoals op Schiphol allang gebeurt.
Op de daardoor vrijgekomen gronden van de treinsporen en de snelweg A12 ,kan in hoge dichtheden gewoond en gewerkt worden, de geluidscontouren zijn immers vervallen. Door de uni locatie van NS stations CS en HS zijn we eindelijk af van het eeuwige overstappen tussen de stations, ook zal dit de snelheid en de kwaliteit van het landelijke OV netwerk zeker ten goede komen, het rondje randstad komt daarmee ook beter in zicht.
Comments